Verhalend verbinden | Culemborgers in beeld in de kapel van Het Weeshuis

cof

Onder de titel Verhalend Verbinden maakt fotograaf en dichter Hannah Rood 52 ontroerende, verrassende en vooral persoonlijke portretten van Culemborgse stadsbewoners. Haar expositie is vanaf 20 januari te zien in de kapel van Het Weeshuis. Hannah Rood is een van de geselecteerde lokale kunstenaars voor LekArt en verdiept zich in de verhalen van mensen vanuit verschillende culturen, leeftijden en met uiteenlopende achtergronden en leefsituaties.

Hannah Rood is geboren in Middelburg en na een reis via Den Haag en Hilversum streek ze tweeënhalf jaar geleden neer in de Lekstad. Ze kwam hier vanwege de liefde en al snel begon haar liefde ook te borrelen voor een nieuw kunstproject: Verhalend verbinden. En omdat ze als bruggenbouwer, ondernemer en perfectionist niet terugdeinst voor een uitdaging, pakte ze het gelijk groots aan. In het jaar dat Culemborg 700 jaar stadsrechten viert, presenteert ze elke week een nieuw portret van mensen in de stad. “Ik ben in mijn kleine kring begonnen,” vertelt Hannah Rood. “En omdat er altijd iets is wat de kern van je bestaan bevestigt, vroeg ik aan de geportretteerden een relikwie mee te nemen. Dat bleek van alles te kunnen zijn; variërend van een woord tot een ideologie tot het schroevendoosje van opa. Dat leverde bijzondere gesprekken en verrassende ontdekkingen op.” En zo bouwde Rood aan een steeds groter wordende kring waarin diverse culturen en leefstijlen een plek kregen. Het thema verbinden staat daarbij continu centraal. Rood: “Bijvoorbeeld op het moment waarop ik het gesprek aanging met twee mensen met hun roots in de Molukken. Zij waren elkaars relikwie en de Molukse vlag dat van hen beiden. Wat in mijn optiek niet echt het symbool van verbinden leek, een vlag, werd een eyeopener en een confrontatie met mijn Nederlands denken en de schoolse geschiedenisboekjes. Ik werd even stevig geconfronteerd met dat verbinden met anderen alles te maken heeft en ten grondslag ligt aan de  verbinding met jezelf. Ik ben erg blij met dat portret. In de tekst die ik erbij schreef moest ik in hun huid kruipen. En als dat dan lukt en iedereen blij is met het eindproduct, dan is het goed en kan ik het afsluiten.” Het project houdt Hannah in haar greep. Ze heeft vaak tranen zien vloeien bij de persoonlijke verhalen. Ze noemen haar dan ook wel de zielenvisser of fototherapeut die dichtbij komt zonder grenzen over te gaan. “Je kunt je nooit met de ander verbinden als je je niet met jezelf kan verbinden. Ik ben zo trots op de mensen die hun verhaal durven delen. Het zijn allemaal supermodellen, die zich durfden openstellen  in overgave en vol kwetsbaarheid. Dat is volgens mij de sleutel tot verbinding.”

Verhalend verbinden is vanaf 20 januari te zien in de kapel van Het Weeshuis. Elke week een nieuw portret. Het project is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Elisabeth Weeshuis, het Initiatievenloket Culemborg en LekArt.

 

Uit volle borst meezingen | Culemborgs Meezingfilmfestival is een feit

Pepijn en Joep 5

In opdracht van Koninklijke BDU en de Culemborgse Courant.

Twee eindejaarsleerlingen van het KWC, Joep van Merwijk en Pepijn van Kempen, hebben voor hun profielwerkstuk een ambitieus plan bedacht: een meezingfilmfestival. Op drie verschillende locaties worden in totaal vier klassiekers vertoond waarbij het publiek uit volle borst mee kan zingen met de liedjes van Sister Act, Grease, Ja zuster, Nee zuster en Mamma Mia. De data, de locaties en alle andere praktische informatie staan op de door de leerlingen zelf ontwikkelde website: www.meezingfilmfestivalculemborg.nl.

“We wisten dat we iets creatiefs wilden organiseren en dachten eerst aan een speelfilm,” vertelt Joep. “Maar na een gesprek met onze mentor Jeroen Galema kwamen we tot de definitieve keuze voor een filmfestival.” Pepijn voegt het eraan toe: “Het kiezen van een thema was wat lastiger. Want als je tickets wil verkopen, dan moet je inspelen op de behoefte. Thuis aan de keukentafel kwam mijn moeder met de vraag: waarom draaien jullie geen klassiekers en laat je het publiek niet meezingen?” Zo gezegd, zo gedaan. De twee leerlingen gingen met een enorme organisatiekracht aan de slag. Ze zochten locaties, sponsoren, bouwden een website, begonnen aan de publiekswerving, benaderden de pers etc. Pepijn: “We vinden het een meerwaarde dat de films op verschillende plekken worden gedraaid. Zowel De Fransche School als De Gelderlandfabriek en Theater aan de Slag werken enthousiast mee. We hopen ook hun publiek mee te krijgen voor deze nieuwe meezing-ervaring. Even iets anders dan een avondje Netflixen.” De jongens denken aan alles, zo hebben ze het koor ‘De zingende zwaan’ bereid gevonden om mee te zingen tijdens de eerste film ‘Ja zuster, nee zuster’ op 1 februari in De Fransche School. Joep: “Natuurlijk gaan ze ook vooraf inzingen met het publiek, het wordt echt heel leuk! En als een koor zich geroepen voelt voor de andere films, gewoon aanmelden bij Pepijn!” Wat de leerlingen lastig vonden in afgelopen weken? Pepijn: “Een groot nadeel is dat we niet alles in eigen hand hebben, we zijn afhankelijk van zoveel mensen. Hoe snel ze reageren, het kost al en al meer tijd dan we dachten.” Joep en Pepijn zien uit naar het resultaat van hun inspanningen, maar vooral ook naar maandag 5 februari, als ze weer ‘gewoon’ naar school gaan. “We hebben veel geleerd. De eerste keer is het even zoeken, als het tegenzit is het echt vervelend, maar als je stappen zet dan is er nieuwe energie om er iets van te maken.” Meer informatie www. meezingfilmfestivalculemborg.nl.

Culemborg in gedichten gevangen

Roos 2018 jan. 1 Triowijk
Dit artikel in opdracht is op 8 november 2017 gepubliceerd in de 
Culemborgse Courant.

Op initiatief van De Roos van Culemborg worden in 2018 vier stadsdichters geïnstalleerd in Culemborg. Ze krijgen die status niet zomaar, ze moeten er veel voor doen. In ieder geval iedere maand een gedicht schrijven over de viering van 700 jaar Culemborg. Ook kunnen ze gevraagd worden om een bijdrage te leveren aan een evenement. Op woensdag 15 november om 20.00 uur worden de stadsdichters in Het Weeshuis aan het publiek gepresenteerd. Het zijn geen onbekende namen: René van Loenen, Harmen Holwerda, Eric Jansen en Marco Houtschild.

De Roos van Culemborg wil naast alle Culemborg 700 initiatieven de poëtische mogelijkheden van het feestjaar onderzoeken. Hoe kan je de essentie van gebeurtenissen in 2018 in een gedicht kan vangen? “Het is ook een manier van documenteren,” vindt Rieks Hoogenkamp van De Roos. “We scheppen graag de facilitaire omgeving eromheen.” Zo heeft De Roos bedacht dat er ieder kwartaal een stadsdichter het stokje overneemt. Ze maken in ‘hun kwartaal’ minstens een nieuw gedicht, maar De Roos wil ze verder uit hun hokje lokken. “De ene dichter heeft er meer gevoel bij hoe mensen zich gedragen, de ander kijkt met aandacht naar een bepaalde locatie. Ik denk dat het feestjaar verrassende resultaten zal opleveren,” aldus Hoogenkamp. “Harmen Holwerda is een dichter van lange epische gedichten en van het grote gebaar, terwijl Eric Jansen op een directe manier op zijn omgeving reageert. Marco Houtschild daarentegen zet graag de boel naar zijn hand.” De installatie van de stadsdichters is op 1 januari om 14.00 uur. Dan start aan de Triosingel nummer 41 een poëtische wandeling langs twaalf plekken in Culemborg op basis van historische ansichtkaarten uit de jaren twintig. Ook de historische vereniging Voet van Oudheusden brengt in december een Voetnoot uit rond het onderwerp van een jongetje op een driewieler, die op verschillende locaties gefotografeerd is. Een interessant gegeven dat dichter René van Loenen inspireerde om twaalf gedichten te maken over zijn interpretatie van de historische beelden. Hoogekamp: “Voor de nieuwsjaarswandeling regelen we een grote driewieler en we vragen een aantal prominente Culemborgers om voor op de stoet te fietsen. Ik hoop dat de burgemeester de aftrap neemt…” Meer informatie www.deroosvanculemborg.nl.

Elisabethdag in Het Weeshuis | Geschiedenis komt tot leven in Culemborg

Sfeerfoto Elisabethdag_Henriett Somlai_klein

Op zondag 19 november is het feest in het Culemborgse Elisabeth Weeshuis! Dan viert Het Weeshuis de naamdag van Elisabeth van Culemborg, uit wier nalatenschap het huis werd bekostigd. De viering is – zoals dat samen met de weeskinderen vanaf het begin van de negentiende eeuw werd gedaan – met onder andere theater, muziek, spel en lekker eten. Met dit feestelijke minifestival komt een stuk geschiedenis van Culemborg tot leven. Het programma begint om 13.00 uur en duurt tot in de vroege avonduren. Bezoekers kunnen theatervoorstellingen zien voor diverse leeftijden, meedoen aan creatieve workshops en er is een puzzeltocht op basis van verhalen uit het boek ‘Meisje nummer achttien’ van Anna Woltz. 

Elisabethdag opent om 13.00 uur, waarna de diverse programmaonderdelen van start gaan. In de kapel is de familievoorstelling ‘Buurvrouw & Buurvrouw bakken een feesttaart’ te zien. Buurvrouw en Buurvrouw doen mee aan een taartbakwedstrijd. Ze zitten elkaar voortdurend dwars en er gaat van alles mis. Wie gaat de wedstrijd winnen? Uitgeput wachten ze tot het beslag gerezen is. Dan vinden ze een oud schrift met geheime recepten van Het Weeshuis… Deze hilarische act voor alle leeftijden maakt tevens deel uit van het project ‘Gelderse smaken’. In de museumkelder speelt ‘De nachtmerrie van Elisabeth’. Het publiek ontmoet de historische figuur Elisabeth van Culemborg, maar zonder alle pracht en praal op een moment dat ze op haar breekbaarst is. Feit en fictie lopen door elkaar in deze intrigerende en spannende monoloog. Verder is er een puzzeltocht, die je langs vijf plekken in het weeshuis voert waar iemand klaar zit om voor te lezen uit ‘Meisje nummer achttien’, over Hanna die vroeger in het huis woonde. Daarnaast zijn er creatieve workshops, zoals ‘Ontwerp een jurk voor Elisabeth’. Bij de workshop ‘Elisabeth is jarig’ leer je door middel van leuke opdrachten korte verhaaltjes schrijven. De hele dag staat in het teken van ontdekken, ontmoeten en ontspannen. Het volledige programma staat op www.weeshuismuseum.nl. De dag wordt om 16.30 uur afgesloten met een optreden van Wooden Soldiers en aansluitend het Oer-Hollandse aanschuifbuffet van het Weescafe. Deelname aan Elisabethdag is gratis. Ook het museum is die dag gratis toegankelijk. Het aanschuifbuffet kost 15 euro per persoon, voor kinderen t/m 6 jaar 7,50 euro. Je kunt dan genieten van overheerlijke stampotten. Voor de maaltijd is een reservering gewenst vóór woensdag 15 november via weescafe@gmail.com of telefoon 0345-513912. Op de Facebookpagina van Het Weeshuis kan iedereen alvast de voorbereidingen volgen voor 19 november. Wees welkom!

Jong talent op stadspodium | Lek en Linge talent in voorprogramma Listen

Listen_3_jong talent

In het nieuwe culturele seizoen staat ook Listen opnieuw op het programma van De Fransche School. Het muzikale concept staat voor: op een doordeweekse avond heerlijk achteroverleunen en genieten van mooie muziek. Op donderdag 26 oktober neemt mondharmonicavirtuoos Steven De bruyn het publiek mee in de betoverende wereld van zijn melodieën. In het voorprogramma staan jonge talenten van cultuurprofielschool Lek en Linge: Rosanne van der Spek en Yara Hussein. Het programma start om 20.00 uur en voor leerlingen is er een speciale entreeprijs van 6 euro.

,,Een fantastische gelegenheid voor jongeren om ervaring op te doen en op te treden in een echt theater.” vertelt muziekdocent en cultuurcoördinator Yvette Ros die samen met muziekdocent Julien Dubois leerlingen selecteert voor het voorprogramma. Via audities worden ze gekozen en mogen ze per avond in tweetallen 20 minuten spelen. De aftrap van dit seizoen ligt in handen van Rosanne van der Spek en Yara Hussein. Voor Yara is het de eerste keer dat ze voor publiek zingt buiten de school. Ze presenteert twee eigen liedjes en laat zich begeleiden door Teun Buwalda. Rosanne werkt met haar broer aan nieuwe liedjes. Tijdens Listen zingt ze echter twee covers van haar favoriete artiesten: The Beatles en Eefje de Visser. Het voorprogramma loopt met een kort interview over naar het hoofdprogramma met de Vlaamse muzikant Steven De bruyn. Zijn muziek varieert tussen blues, free jazz en wereldmuziek. Het publiek kan genieten van een mooie avond vol luistermuziek.

Meer informatie en reserveringen: www.theaterdefranscheschool.nl en zoekterm Listen.

Start van een gloednieuw seizoen bij Storytelling@ | Simon Keats en Mathijs Leeuwis in Theater aan de Slag

mathijs

Twee bijzondere muzikanten met verschillende liedjes en verhalen. Soms kennen ze elkaar, soms ontmoeten ze elkaar voor het eerst. Zonder een vast omlijst programma vertellen ze elkaar en het publiek verhalen over hun liedjes en spelen deze ook. Het publiek is getuige van iets wat alleen dan en daar kan ontstaan: een intieme ontmoeting met muziek en verhalen. Op zondag 1 oktober om 16.00 uur nemen Simon Keats en Mathijs Leeuwis plaats op de vertelkrukken van het knusse Theater aan de Slag. Welkom bij de start van het vijfde seizoen Storytelling@.

Simon Keats is een Nederlandse singer-songwriter die in 2010 voor het eerst in de spotlights stond toen hij op zijn website een linkje publiceerde waar je zijn gehele eerste album ‘Time’ gratis kon downloaden. Zijn album werd direct méér dan 8000 keer gedownload! Het jaar daarop vertrok hij naar Los Angeles. Hij schreef een boek genaamd ‘Mr. Nobody 370’ en nam de L.A. sessions op. Na zijn avontuur in Los Angeles eind 2011 probeerde hij zijn aandacht te verdelen tussen zijn inmiddels nieuwe band The Kik en zijn solocarrière. In 2015 vertrok Simon naar New York om daar samen met producer Steve Addabbo (producer van o.a. Bob Dylan en Lou Reed), het liedje ‘Come to my bedside, my darling’ op te nemen. Hij nam zijn 2e album ‘Space’ op in PAF! Studio, Rotterdam. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met zijn eigen talk- en muziekshow The Simon Keats Show.

Mathijs Leeuwis is een (sessie)muzikant en tekstschrijver die live met verschillende bands optreedt, maar ook op de achtergrond als componist/producer bij dans- en theatervoorstellingen. Zijn pedal steel gitaar is uitgeroeid tot een van de belangrijkste elementen van zijn optredens. Mathijs zijn muziekstijl is niet in één woord of genre te vangen. Brede, elektronische soundscapes, minimalistische ambient, snoeiharde gitaren, folky liedjes en goudeerlijke teksten: hij heeft het allemaal in huis. Matthijs krijgt dan ook veel lovende kritieken. De pers spreekt bij elk optreden over “een eigenzinnig, puur, eerlijk en oprecht talent”, waar het ook over mag gaan en in welke context het ook wordt uitgevoerd.

Twee unieke muzikanten, beide met hun eigen verhalen en liedjes in Theater aan de Slag. Zondag 1 oktober om 16.00 uur. Meer informatie en reserveringen via walter@storytellingat.nl en www.storytellingat.nl.

Kapelconcert krijgt een bijzonder tintje

annemiek-harp05

Annemieke IJzerman bespeelt voor het eerst haar nieuwe harp tijdens een uniek soloconcert

In het stadshart van Culemborg staat het eerste nieuwgebouwde weeshuis van Nederland uit 1560. Deze historisch unieke plek bood bijna vierhonderd jaar onderdak aan wezen en halfwezen. Nu huisvest het verschillende culturele organisaties: de bibliotheek, het weeshuismuseum, de volksuniversiteit en het Weescafé. De kapel van Het Weeshuis is het bescheiden maar bijzondere onderkomen van cultureel ondernemer Lepke. De eigenaar van Lepke, Henriett Somlai, organiseert er kleine exposities en kapelconcerten. Het eerstvolgende concert is op zondag 24 september om 11.00 uur met Annemieke IJzerman op harp.

Annemieke IJzerman geeft solorecitals waarin ze de pedaalharp als veelzijdig solo-instrument laat horen. Dit wordt een heel bijzonder soloconcert, namelijk de eerste die ze zal spelen op haar nieuwe Lyon & Healy style 23 black/bronze pedaalharp. Ze speelt muziek van barok tot impressionisme tot modern. In 2011 maakte ze haar eerste CD: ‘La Boîte à Musique’ met Franse impressionistische en romantische muziek uit het fin de siècle. Annemieke soleerde in binnen- en buitenland met orkest in harpconcerten van Pierné, Mozart (fluit-harpconcert), Brandon, Händel, en de bekende “Danse Sacrée et Danse Profane” van Debussy met diverse orkesten. Kortom, een unieke kans om kennis te maken met deze talentvolle harpiste. Het programma start om 11.00 uur met een kopje koffie of thee met iets lekkers in het Weescafé. Daarna kan het publiek de kapel betreden, die wordt omgetoverd tot een intieme concertzaal. De muziek start om 11.30 uur en duurt tot ongeveer 12.15 uur. Entree 17,50 euro inclusief koffie/thee/lekkers. Reserveren is sterk aanbevolen via henriett@lepke.nl of 06-14380518.

EVA-Lanxmeer als decor van film Petra Noordkamp | Met teksten van Ramsey Nasr

PetraNoordkamp@EVAlanxmeer1_smaller

‘Als je terugkomt woon ik aan het water’ is de titel van de film van Petra Noordkamp die mede gefinancierd is door Stichting LekArt. Op vrijdag 29 september vindt er om 20.00 uur een voorvertoning plaats van deze film in het Pomphuis bij de Watertoren. Bijzonder aan de film is het gekozen decor voor het verhaal, de ecologische wijk EVA-Lanxmeer. Ramsey Nasr schreef de voice-over, een fictief verhaal, ingesproken door de dichter zelf. Met haar film toont Noordkamp de schoonheid van de wijk en de veranderingen in de natuur die de bijzondere architectuur van deze wijk omringt.

Noordkamp is al ruim een jaar bezig met de film ‘Als je terugkomt woon ik aan het water’, geïnspireerd op het gedicht ‘Laatste brief’ van Adriaan Roland Holst. “Het viel me op dat alle straten in de wijk zijn vernoemd zijn naar dichters,” vertelt de filmmaker, die zelf al achttien jaar in een boekhandel werkt en veel affiniteit opbouwde met literaire teksten. In haar film vertelt een architect over het huis dat hij ontwierp voor een vrouw, die wacht op de terugkeer van haar ex-geliefde. Door een huis te laten bouwen volgens zijn ideeën, hoopt ze dat hij bij haar terugkomt. Het fictieve verhaal, verteld vanuit het perspectief van de architect, ontstond mede door een interview dat zij las met de architect Dante Bini, die een huis bouwde voor de Italiaanse filmregisseur Antonioni op Sardinië én door een gesprek met architect Jasper Cremer die een van de bijzondere huizen ontwierp in EVA-Lanxmeer. Noordkamp: “De gesprekken met Jasper hebben me inzicht gegeven in hoe het is om voor iemand een huis te bouwen. Dat proces is ingewikkelder dan je denkt!”

De wijk vormt het decor van de film. De aanwezigheid van de natuur is sfeerbepalend. Noordkamp was getuige van de veranderingen van de seizoenen en legde deze op een poëtische wijze vast. “Ik ben meer dan veertig keer gemiddeld drie uur lang in de wijk geweest. Ik voerde af en toe een strijd met de elementen. Was het weerbericht correct, was het licht vergelijkbaar met de vorige keer? Alles moet natuurlijk kloppen als je de opnames uiteindelijk gaat monteren.”

‘Als je terugkomt woon ik aan het water’ is de eerste film van Petra Noordkamp die in Nederland is opgenomen. Hiervoor maakte ze drie films in Italië. Haar film ‘Il Grande Cretto di Gibellina’ maakte zij in opdracht van het Guggenheim Museum in New York, was daar drie maandenlang te zien en is nu geselecteerd voor het AFFR, het Rotterdamse Architectuur Film Festival. Meer informatie over de film in Culemborg is te lezen op de site van www.lekart.nl. Bij de voorvertoning is Petra Noordkamp zelf aanwezig. De entree is gratis. Reserveren kan via: info@lekart.nl.

‘Als je terugkomt woon ik aan het water’ is tot stand gekomen met financiële steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Stichting LekArt.

Storytelling@ presenteert nieuw seizoen | Opnieuw muziek en verhalen in Theater aan de Slag

LEP FB header_def_HR

CULEMBORG | Muziekminnend publiek kan ook in seizoen 2017/2018 rekenen op een aantal mooie zondagmiddagen in Theater aan de Slag. Weliswaar niet meer elke eerste zondag van de maand, maar nog steeds vanouds boeiend met bijzondere liedjes en interessante verhalen. Twee singer-songwriters delen hun nummers en de bijbehorende anekdotes en reageren op elkaars verhalen. Een intieme ontmoeting zonder script die alleen dan en daar kan ontstaan. In dit geval in het knusse Theater aan de Slag.

Programmeur van het concept, Walter Wilhelm ging voor het vijfde seizoen de uitdaging weer aan om interessante muzikanten te boeken voor het lokale en regionale publiek. Want voor dit programma komen ook regelmatig bezoekers uit Geldermalsen en Breukelen naar de historische binnenstad van Culemborg. “We hebben een vaste kern bezoekers die hun agenda blokkeert voor onze programma’s. Die kern hopen we dit seizoen verder uit te breiden,” aldus Walter Wilhelm die samen met zijn partner Henriett Somlai zich inzet voor verbreding van het muzikale aanbod in de stad. Zo kan men op zondag 1 oktober kennismaken met Simon Keats en Mathijs Leeuwis. Maar ook staat er weer – later in het seizoen – een mooie Nederlandstalige editie op het programma met onder andere Kiki Schippers (winnaar van de Annie M.G. Smit-prijs). Na het succes vorig seizoen komt Fay Lovsky weer naar Culemborg. Zij deelt het podium met Arthur Ebeling. Op veler verzoek is gitaarvirtuoos Richard van Bergen ook terug. Het publiek zal getuige zijn van de ontmoeting met Roel Spanjers. Ook de editie met a balladeer en Charlie Dée is veelbelovend. “Bij Storytelling gaat het om de magische momenten waarin muziek, verhalen en nieuwsgierigheid elkaar ontmoeten. We hebben afgelopen vier jaar prachtige momenten meegemaakt. Die momenten met het publiek delen is bijzonder,” aldus Henriett Somlai die zelf ook veel nieuwe muziek ontdekt tijdens de zondagmiddagen in Theater aan de Slag. “Ik kan niet wachten tot de start van het nieuwe seizoen.”

Storytelling@ is een samenwerking met Theater aan de Slag. De kaartverkoop start op 1 september, een ticket kost 15 euro. Het volledige programma met tijden staat ook op de facebookpagina van storytellingat. Meer informatie en reserveringen via reserveren@storytellingat.nl of 06-14380518.

Wederopstanding van de natuur | Nieuwe expo in de kapel van Het Weeshuis

Reinder Scherpenzeel_1_Henriett Somlai

Fotograaf Reinder Scherpenzeel gaf de titel ‘Tussentijd’ aan zijn eerste expositie voor publiek die vanaf 9 september te zien is in de kapel van Het Weeshuis. Scherpenzeel toont hiermee de wederopstanding van de natuur, in het bijzonder de plantaardige wereld. ‘Tussentijd’ is de ongrijpbare tijd vóór het leven, na de dood. Wáár begint eigenlijk het leven en wanneer houdt het op? Is het einde van het leven ook het einde van de schoonheid? Kan iets na het einde van het leven niet meer mooi zijn? De tentoonstelling is tot en met 29 oktober te zien.

Scherpenzeel wil met zijn beelden het leven laten zien, van het prille ontstaan tot ‘voorbij het leven’, door benadrukken van vorm, kleur, sfeer en uitstraling. Hij zet de onderwerpen zelfs op een voetstuk; ze worden tegen de Culemborgse luchten gefotografeerd. Met deze expositie wil Scherpenzeel de intrinsieke schoonheid laten zien van dingen waar volgens hem bijna niemand aandacht voor heeft. De meeste van deze ‘dingen’ bevinden zich in onze dagelijkse leefomgeving, in het geval van deze serie vooral de uiterwaarden en omstreken van Culemborg.
De expositie wordt georganiseerd door cultureel communicatiebureau Lepke en is gratis te bezichtigen in de kapel van Het Weeshuis. Tussentijd wordt gerealiseerd met steun van Cultuurfonds Culemborg.