Liederen van liefde en vertrouwen

Paul en Bas_2

Koor Marcantus presenteert Hollandse meesters

[CULEMBORG] Op 26 mei en op 1 juni om 19.00 uur presenteert Koor Marcantus een belevingsconcert in de voormalige Synagoge. Niet zomaar een concert, maar één met lange tafels, Hollandse hapjes en wijn. Onder leiding van dirigent Paul Bocken klinken er klanken van componisten zoals Jetse Bremer en Daan Manneke. Speciaal is de compositie van ‘Sterre’ waar ook bariton Bas Kuijlenburg een rol in heeft. ‘Sterre’ is een muziekstuk op teksten van Constantijn Huijgens, gecomponeerd door de dirigent van het koor, Paul Bocken.

“Adem is het belangrijkste voor mijn muziek,” vertelt Paul Bocken. “Ik arrangeer en componeer altijd voor stemmen.” In 2012, ter voorbereiding van een nieuw programma van Marcantus, attendeerde een koorlid de dirigent op de teksten van Constantijn Huijgens. Huygens begon in 1627, het jaar van zijn huwelijk met Susanna van Baerle, aan een nieuw, zeer lang gedicht: Dagh-werck. Het dichtwerk, dat een dag uit zijn leven beschrijft, is opgedragen aan en gericht tot zijn vrouw, die wordt aangesproken met de koosnaam Sterre. Hij deed er tien jaar over om het gedicht te schrijven. Merkwaardig is dat het verhaal onderweg afbreekt en verandert van toon naar een intens en dramatisch verhaal. De vrouw overlijdt. “Den Hemel slaet geluyd, ick hoor hem door mijn stenen / En seght, mijn’ Sterre staet in ‘t heilighe gebied / Daer sij de Godheid, daer de Godheid haer besiet / En, voeght het lacchen daer, belacht mijn ijdel weenen.” De verandering in het stuk is het moment voor Bas Kuijlenburg voor zijn intrede. “De grilligheid maakt de compositie interessant. Er zitten felle contrasten in de muziek. Ik hou ervan om zingend een verhaal te vertellen en Sterre is niet alleen tekstueel maar ook vocaal goed geschreven. Het stuk is in 2012 al opgevoerd, maar het verdient zeker weer de aandacht,” aldus de bariton. Voor dirigent Paul Bocken is het dus de tweede keer dat zijn eigen compositie een stem krijgt. “Als je instrumentaal muziek maakt dan kun je de grenzen van een instrument opzoeken, maar een stem als instrument moet altijd dichtbij het zingen blijven. Marcantus kan dat goed, al jaren vertolken we oude muziek. Ik zie uit naar het concert in de voormalige Synagoge.” Meer info en reserveringen: www.koor-marcantus.nl.

Culemborgse Bruiloft uit 1885 herbeleefd

Persfoto
Dit artikel is in opdracht van de Koninklijke BDU geschreven en 
verscheen op woensdag 2 mei in de Culemborgse Courant.

[CULEMBORG] In het kader van Culemborg 700 organiseren Studio Wollebrandshof en Theater aan de Slag een theaterbelevenis in de idyllische tuin aan de Herenstraat 26A. Het publiek is te gast op de bruiloft van Gijsbartus Prins en Martijntje Adriana van Beekum die in 1885 trouwden in Culemborg. Van die bruiloft is er veel bewaard gebleven waardoor het voor de makers mogelijk is om met de liederen en toespraken van toen het feest opnieuw te vieren in oude stijl en met maaltijden, gebaseerd op de recepten uit die tijd. Speeldata: 11 en 12 mei.

Theatermaker Bea Leek woont met Hajo Prins de achterkleinzoon van Gijsbartus in het historische huis aan de Herenstraat. “Het idee van de bruiloft is afkomstig van de broer van mijn man, Robert Prins. Toen we daarover verder gingen brainstormen vroegen wij onze buren Peter en Anja Elbertse er ook bij. Peter was direct enthousiast en ging op zoek naar de melodieën van de toen gezongen liedjes. Bea dook in het familiearchief en ging zich verdiepen in de geschiedenis van de familie Prins en Van Beekum. “Gijsbartus en Martijntje hebben elkaar ontmoet op de plaatselijke gymvereniging. Toen ze gingen trouwen was Martijntje 23. In die tijd moesten vrouwen hun werk neerleggen als ze gingen trouwen. Dat thema gaan we ook terug laten komen in het theaterdiner.” Omdat er in een plakboek veel bewaard is gebleven hebben de makers een montagevoorstelling gemaakt vol muziek en sketches. Bea Leek: “Als je aankomt krijg je een naam van één van de familieleden of vrienden waarvan de kans groot is dat ze er toen bij waren. Daarmee wordt het publiek onderdeel van de voorstelling.” De bruiloft vond in het verleden niet in dezelfde tuin plaats, maar bijzonder is wel dat Gijsbartus wel in de tuin is geweest en zijn zoon Wollebrand Prins in 1922 in het bijbehorende huis is gaan wonen. “Het is een stuk Culemborgse geschiedenis die hier verborgen ligt en die we nu tot leven gaan brengen,” vertelt Bea Leek. De bruiloft vond plaats op 13 mei 1885, op die dag maar dan 133 jaar later is de voorstelling speciaal voor ouderen te zien die via Elk Welzijn zijn uitgenodigd om de bijzondere belevenis bij te wonen. Bij slecht weer wordt Studio Wollebrandshof omgetoverd in een dorpszaaltje. Uiteindelijk heeft de bruiloft ook in een zaaltje plaatsgevonden. De openbare theaterbelevenis draagt de titel zoals toen: De Groote Brillante Buitengewone Uitvoering. De tickets zijn beschikbaar via www.ticketkantoor.nl/shop/Bruidsfeest1885.

De Gelderlandfabriek verbindt makers | The Secret Agent voor het eerst op Nederlands toneel

IMG_2801
Dit artikel is gemaakt in opdracht van de Koninklijke BDU 
voor publicatie op 7 maart 2018 in de Culemborgse Courant.

Op vrijdag 9 maart om 20.30 uur gaat de theatervoorstelling The Secret Agent in première in De Gelderlandfabriek. Voor het eerst in het Nederlands is het toneelstuk van de Pools-Engelse schrijver Joseph Conrad uit 1923 te zien. De regie ligt in handen van Izabela Pacholec en tussen de acteurs zijn er bekende Culemborgse namen: Marijn van den Bogaard en Eric Borrias. Ook de vertaling van de tekst is het werk van een stadsbewoner: Ron Bijnen. Hiermee bewijst De Gelderlandfabriek niet alleen de plek te zijn voor bijzondere producties, maar ook voor het leggen van waardevolle verbindingen tussen de makers.

Marijn van den Bogaard is van oorsprong regisseur en theaterdocent. Na zijn makersopleiding op de HKU is hij blijven spelen, maar zijn artistieke taak is verschoven naar de regiekant. In The Secret Agent krijgt hij de kans om weer in de rol van een acteur te kruipen. Marijn: “Ik ken beide perspectieven, die van een acteur en die van een regisseur. Dat is voedend voor beide rollen.” Daarom was hij blij met de mail van Izabela Pacholec, die getipt werd door de directeur van de Gelderlandfabriek Mark van Dooren, om auditie te komen doen. In The Secret Agent speelt hij twee totaal verschillende rollen. Één daarvan is de rol van Sir Mabel,  in wiens salon politiecommissarissen en criminelen elkaar ontmoeten. ‘The Secret Agent’ is een politiek, psychologisch drama over de waanzin van het terrorisme, over het grijze gebied tussen dader en slachtoffer, tussen schuld en onschuld. In de voorstelling schuilt achter iedere waarheid een andere, behalve achter de onvoorwaardelijke liefde van Winnie voor haar broer Stevie. De rol van Stevie is de tweede rol van Marijn: ‘Stevie is door zijn verstandelijke beperking en naïviteit misschien wel de enige echte onschuldige’.

Het was een ingewikkelde opgave voor Ron Bijnen om de Nederlandse vertaling te verzorgen. “Weinig exemplaren zijn nog over en de enige exemplaar in Nederland is in bezit van de Universiteitsbibliotheek in Leiden. Gelukkig hebben we daar kopieën van kunnen maken voor de vertaling,” vertelt hij. De oorspronkelijke tekst is gebaseerd op vijftien rollen die door vijf acteurs worden gespeeld. In de Nederlandse versie zijn er negen rollen. Bijnen: “Zo is het behapbaar geworden.” The Secret Agent is op 8, 9 en 11 maart te zien. De bezoeker is getuige van het resultaat van een lokale en landelijke coproductie. Meer informatie en tickets: www.degelderlandfabriek.nl.

Verhalend verbinden | Culemborgers in beeld in de kapel van Het Weeshuis

cof

Onder de titel Verhalend Verbinden maakt fotograaf en dichter Hannah Rood 52 ontroerende, verrassende en vooral persoonlijke portretten van Culemborgse stadsbewoners. Haar expositie is vanaf 20 januari te zien in de kapel van Het Weeshuis. Hannah Rood is een van de geselecteerde lokale kunstenaars voor LekArt en verdiept zich in de verhalen van mensen vanuit verschillende culturen, leeftijden en met uiteenlopende achtergronden en leefsituaties.

Hannah Rood is geboren in Middelburg en na een reis via Den Haag en Hilversum streek ze tweeënhalf jaar geleden neer in de Lekstad. Ze kwam hier vanwege de liefde en al snel begon haar liefde ook te borrelen voor een nieuw kunstproject: Verhalend verbinden. En omdat ze als bruggenbouwer, ondernemer en perfectionist niet terugdeinst voor een uitdaging, pakte ze het gelijk groots aan. In het jaar dat Culemborg 700 jaar stadsrechten viert, presenteert ze elke week een nieuw portret van mensen in de stad. “Ik ben in mijn kleine kring begonnen,” vertelt Hannah Rood. “En omdat er altijd iets is wat de kern van je bestaan bevestigt, vroeg ik aan de geportretteerden een relikwie mee te nemen. Dat bleek van alles te kunnen zijn; variërend van een woord tot een ideologie tot het schroevendoosje van opa. Dat leverde bijzondere gesprekken en verrassende ontdekkingen op.” En zo bouwde Rood aan een steeds groter wordende kring waarin diverse culturen en leefstijlen een plek kregen. Het thema verbinden staat daarbij continu centraal. Rood: “Bijvoorbeeld op het moment waarop ik het gesprek aanging met twee mensen met hun roots in de Molukken. Zij waren elkaars relikwie en de Molukse vlag dat van hen beiden. Wat in mijn optiek niet echt het symbool van verbinden leek, een vlag, werd een eyeopener en een confrontatie met mijn Nederlands denken en de schoolse geschiedenisboekjes. Ik werd even stevig geconfronteerd met dat verbinden met anderen alles te maken heeft en ten grondslag ligt aan de  verbinding met jezelf. Ik ben erg blij met dat portret. In de tekst die ik erbij schreef moest ik in hun huid kruipen. En als dat dan lukt en iedereen blij is met het eindproduct, dan is het goed en kan ik het afsluiten.” Het project houdt Hannah in haar greep. Ze heeft vaak tranen zien vloeien bij de persoonlijke verhalen. Ze noemen haar dan ook wel de zielenvisser of fototherapeut die dichtbij komt zonder grenzen over te gaan. “Je kunt je nooit met de ander verbinden als je je niet met jezelf kan verbinden. Ik ben zo trots op de mensen die hun verhaal durven delen. Het zijn allemaal supermodellen, die zich durfden openstellen  in overgave en vol kwetsbaarheid. Dat is volgens mij de sleutel tot verbinding.”

Verhalend verbinden is vanaf 20 januari te zien in de kapel van Het Weeshuis. Elke week een nieuw portret. Het project is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Elisabeth Weeshuis, het Initiatievenloket Culemborg en LekArt.

 

Uit volle borst meezingen | Culemborgs Meezingfilmfestival is een feit

Pepijn en Joep 5

In opdracht van Koninklijke BDU en de Culemborgse Courant.

Twee eindejaarsleerlingen van het KWC, Joep van Merwijk en Pepijn van Kempen, hebben voor hun profielwerkstuk een ambitieus plan bedacht: een meezingfilmfestival. Op drie verschillende locaties worden in totaal vier klassiekers vertoond waarbij het publiek uit volle borst mee kan zingen met de liedjes van Sister Act, Grease, Ja zuster, Nee zuster en Mamma Mia. De data, de locaties en alle andere praktische informatie staan op de door de leerlingen zelf ontwikkelde website: www.meezingfilmfestivalculemborg.nl.

“We wisten dat we iets creatiefs wilden organiseren en dachten eerst aan een speelfilm,” vertelt Joep. “Maar na een gesprek met onze mentor Jeroen Galema kwamen we tot de definitieve keuze voor een filmfestival.” Pepijn voegt het eraan toe: “Het kiezen van een thema was wat lastiger. Want als je tickets wil verkopen, dan moet je inspelen op de behoefte. Thuis aan de keukentafel kwam mijn moeder met de vraag: waarom draaien jullie geen klassiekers en laat je het publiek niet meezingen?” Zo gezegd, zo gedaan. De twee leerlingen gingen met een enorme organisatiekracht aan de slag. Ze zochten locaties, sponsoren, bouwden een website, begonnen aan de publiekswerving, benaderden de pers etc. Pepijn: “We vinden het een meerwaarde dat de films op verschillende plekken worden gedraaid. Zowel De Fransche School als De Gelderlandfabriek en Theater aan de Slag werken enthousiast mee. We hopen ook hun publiek mee te krijgen voor deze nieuwe meezing-ervaring. Even iets anders dan een avondje Netflixen.” De jongens denken aan alles, zo hebben ze het koor ‘De zingende zwaan’ bereid gevonden om mee te zingen tijdens de eerste film ‘Ja zuster, nee zuster’ op 1 februari in De Fransche School. Joep: “Natuurlijk gaan ze ook vooraf inzingen met het publiek, het wordt echt heel leuk! En als een koor zich geroepen voelt voor de andere films, gewoon aanmelden bij Pepijn!” Wat de leerlingen lastig vonden in afgelopen weken? Pepijn: “Een groot nadeel is dat we niet alles in eigen hand hebben, we zijn afhankelijk van zoveel mensen. Hoe snel ze reageren, het kost al en al meer tijd dan we dachten.” Joep en Pepijn zien uit naar het resultaat van hun inspanningen, maar vooral ook naar maandag 5 februari, als ze weer ‘gewoon’ naar school gaan. “We hebben veel geleerd. De eerste keer is het even zoeken, als het tegenzit is het echt vervelend, maar als je stappen zet dan is er nieuwe energie om er iets van te maken.” Meer informatie www. meezingfilmfestivalculemborg.nl.

Culemborg in gedichten gevangen

Roos 2018 jan. 1 Triowijk
Dit artikel in opdracht is op 8 november 2017 gepubliceerd in de 
Culemborgse Courant.

Op initiatief van De Roos van Culemborg worden in 2018 vier stadsdichters geïnstalleerd in Culemborg. Ze krijgen die status niet zomaar, ze moeten er veel voor doen. In ieder geval iedere maand een gedicht schrijven over de viering van 700 jaar Culemborg. Ook kunnen ze gevraagd worden om een bijdrage te leveren aan een evenement. Op woensdag 15 november om 20.00 uur worden de stadsdichters in Het Weeshuis aan het publiek gepresenteerd. Het zijn geen onbekende namen: René van Loenen, Harmen Holwerda, Eric Jansen en Marco Houtschild.

De Roos van Culemborg wil naast alle Culemborg 700 initiatieven de poëtische mogelijkheden van het feestjaar onderzoeken. Hoe kan je de essentie van gebeurtenissen in 2018 in een gedicht kan vangen? “Het is ook een manier van documenteren,” vindt Rieks Hoogenkamp van De Roos. “We scheppen graag de facilitaire omgeving eromheen.” Zo heeft De Roos bedacht dat er ieder kwartaal een stadsdichter het stokje overneemt. Ze maken in ‘hun kwartaal’ minstens een nieuw gedicht, maar De Roos wil ze verder uit hun hokje lokken. “De ene dichter heeft er meer gevoel bij hoe mensen zich gedragen, de ander kijkt met aandacht naar een bepaalde locatie. Ik denk dat het feestjaar verrassende resultaten zal opleveren,” aldus Hoogenkamp. “Harmen Holwerda is een dichter van lange epische gedichten en van het grote gebaar, terwijl Eric Jansen op een directe manier op zijn omgeving reageert. Marco Houtschild daarentegen zet graag de boel naar zijn hand.” De installatie van de stadsdichters is op 1 januari om 14.00 uur. Dan start aan de Triosingel nummer 41 een poëtische wandeling langs twaalf plekken in Culemborg op basis van historische ansichtkaarten uit de jaren twintig. Ook de historische vereniging Voet van Oudheusden brengt in december een Voetnoot uit rond het onderwerp van een jongetje op een driewieler, die op verschillende locaties gefotografeerd is. Een interessant gegeven dat dichter René van Loenen inspireerde om twaalf gedichten te maken over zijn interpretatie van de historische beelden. Hoogekamp: “Voor de nieuwsjaarswandeling regelen we een grote driewieler en we vragen een aantal prominente Culemborgers om voor op de stoet te fietsen. Ik hoop dat de burgemeester de aftrap neemt…” Meer informatie www.deroosvanculemborg.nl.

Elisabethdag in Het Weeshuis | Geschiedenis komt tot leven in Culemborg

Sfeerfoto Elisabethdag_Henriett Somlai_klein

Op zondag 19 november is het feest in het Culemborgse Elisabeth Weeshuis! Dan viert Het Weeshuis de naamdag van Elisabeth van Culemborg, uit wier nalatenschap het huis werd bekostigd. De viering is – zoals dat samen met de weeskinderen vanaf het begin van de negentiende eeuw werd gedaan – met onder andere theater, muziek, spel en lekker eten. Met dit feestelijke minifestival komt een stuk geschiedenis van Culemborg tot leven. Het programma begint om 13.00 uur en duurt tot in de vroege avonduren. Bezoekers kunnen theatervoorstellingen zien voor diverse leeftijden, meedoen aan creatieve workshops en er is een puzzeltocht op basis van verhalen uit het boek ‘Meisje nummer achttien’ van Anna Woltz. 

Elisabethdag opent om 13.00 uur, waarna de diverse programmaonderdelen van start gaan. In de kapel is de familievoorstelling ‘Buurvrouw & Buurvrouw bakken een feesttaart’ te zien. Buurvrouw en Buurvrouw doen mee aan een taartbakwedstrijd. Ze zitten elkaar voortdurend dwars en er gaat van alles mis. Wie gaat de wedstrijd winnen? Uitgeput wachten ze tot het beslag gerezen is. Dan vinden ze een oud schrift met geheime recepten van Het Weeshuis… Deze hilarische act voor alle leeftijden maakt tevens deel uit van het project ‘Gelderse smaken’. In de museumkelder speelt ‘De nachtmerrie van Elisabeth’. Het publiek ontmoet de historische figuur Elisabeth van Culemborg, maar zonder alle pracht en praal op een moment dat ze op haar breekbaarst is. Feit en fictie lopen door elkaar in deze intrigerende en spannende monoloog. Verder is er een puzzeltocht, die je langs vijf plekken in het weeshuis voert waar iemand klaar zit om voor te lezen uit ‘Meisje nummer achttien’, over Hanna die vroeger in het huis woonde. Daarnaast zijn er creatieve workshops, zoals ‘Ontwerp een jurk voor Elisabeth’. Bij de workshop ‘Elisabeth is jarig’ leer je door middel van leuke opdrachten korte verhaaltjes schrijven. De hele dag staat in het teken van ontdekken, ontmoeten en ontspannen. Het volledige programma staat op www.weeshuismuseum.nl. De dag wordt om 16.30 uur afgesloten met een optreden van Wooden Soldiers en aansluitend het Oer-Hollandse aanschuifbuffet van het Weescafe. Deelname aan Elisabethdag is gratis. Ook het museum is die dag gratis toegankelijk. Het aanschuifbuffet kost 15 euro per persoon, voor kinderen t/m 6 jaar 7,50 euro. Je kunt dan genieten van overheerlijke stampotten. Voor de maaltijd is een reservering gewenst vóór woensdag 15 november via weescafe@gmail.com of telefoon 0345-513912. Op de Facebookpagina van Het Weeshuis kan iedereen alvast de voorbereidingen volgen voor 19 november. Wees welkom!

Jong talent op stadspodium | Lek en Linge talent in voorprogramma Listen

Listen_3_jong talent

In het nieuwe culturele seizoen staat ook Listen opnieuw op het programma van De Fransche School. Het muzikale concept staat voor: op een doordeweekse avond heerlijk achteroverleunen en genieten van mooie muziek. Op donderdag 26 oktober neemt mondharmonicavirtuoos Steven De bruyn het publiek mee in de betoverende wereld van zijn melodieën. In het voorprogramma staan jonge talenten van cultuurprofielschool Lek en Linge: Rosanne van der Spek en Yara Hussein. Het programma start om 20.00 uur en voor leerlingen is er een speciale entreeprijs van 6 euro.

,,Een fantastische gelegenheid voor jongeren om ervaring op te doen en op te treden in een echt theater.” vertelt muziekdocent en cultuurcoördinator Yvette Ros die samen met muziekdocent Julien Dubois leerlingen selecteert voor het voorprogramma. Via audities worden ze gekozen en mogen ze per avond in tweetallen 20 minuten spelen. De aftrap van dit seizoen ligt in handen van Rosanne van der Spek en Yara Hussein. Voor Yara is het de eerste keer dat ze voor publiek zingt buiten de school. Ze presenteert twee eigen liedjes en laat zich begeleiden door Teun Buwalda. Rosanne werkt met haar broer aan nieuwe liedjes. Tijdens Listen zingt ze echter twee covers van haar favoriete artiesten: The Beatles en Eefje de Visser. Het voorprogramma loopt met een kort interview over naar het hoofdprogramma met de Vlaamse muzikant Steven De bruyn. Zijn muziek varieert tussen blues, free jazz en wereldmuziek. Het publiek kan genieten van een mooie avond vol luistermuziek.

Meer informatie en reserveringen: www.theaterdefranscheschool.nl en zoekterm Listen.

Start van een gloednieuw seizoen bij Storytelling@ | Simon Keats en Mathijs Leeuwis in Theater aan de Slag

mathijs

Twee bijzondere muzikanten met verschillende liedjes en verhalen. Soms kennen ze elkaar, soms ontmoeten ze elkaar voor het eerst. Zonder een vast omlijst programma vertellen ze elkaar en het publiek verhalen over hun liedjes en spelen deze ook. Het publiek is getuige van iets wat alleen dan en daar kan ontstaan: een intieme ontmoeting met muziek en verhalen. Op zondag 1 oktober om 16.00 uur nemen Simon Keats en Mathijs Leeuwis plaats op de vertelkrukken van het knusse Theater aan de Slag. Welkom bij de start van het vijfde seizoen Storytelling@.

Simon Keats is een Nederlandse singer-songwriter die in 2010 voor het eerst in de spotlights stond toen hij op zijn website een linkje publiceerde waar je zijn gehele eerste album ‘Time’ gratis kon downloaden. Zijn album werd direct méér dan 8000 keer gedownload! Het jaar daarop vertrok hij naar Los Angeles. Hij schreef een boek genaamd ‘Mr. Nobody 370’ en nam de L.A. sessions op. Na zijn avontuur in Los Angeles eind 2011 probeerde hij zijn aandacht te verdelen tussen zijn inmiddels nieuwe band The Kik en zijn solocarrière. In 2015 vertrok Simon naar New York om daar samen met producer Steve Addabbo (producer van o.a. Bob Dylan en Lou Reed), het liedje ‘Come to my bedside, my darling’ op te nemen. Hij nam zijn 2e album ‘Space’ op in PAF! Studio, Rotterdam. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met zijn eigen talk- en muziekshow The Simon Keats Show.

Mathijs Leeuwis is een (sessie)muzikant en tekstschrijver die live met verschillende bands optreedt, maar ook op de achtergrond als componist/producer bij dans- en theatervoorstellingen. Zijn pedal steel gitaar is uitgeroeid tot een van de belangrijkste elementen van zijn optredens. Mathijs zijn muziekstijl is niet in één woord of genre te vangen. Brede, elektronische soundscapes, minimalistische ambient, snoeiharde gitaren, folky liedjes en goudeerlijke teksten: hij heeft het allemaal in huis. Matthijs krijgt dan ook veel lovende kritieken. De pers spreekt bij elk optreden over “een eigenzinnig, puur, eerlijk en oprecht talent”, waar het ook over mag gaan en in welke context het ook wordt uitgevoerd.

Twee unieke muzikanten, beide met hun eigen verhalen en liedjes in Theater aan de Slag. Zondag 1 oktober om 16.00 uur. Meer informatie en reserveringen via walter@storytellingat.nl en www.storytellingat.nl.

Kapelconcert krijgt een bijzonder tintje

annemiek-harp05

Annemieke IJzerman bespeelt voor het eerst haar nieuwe harp tijdens een uniek soloconcert

In het stadshart van Culemborg staat het eerste nieuwgebouwde weeshuis van Nederland uit 1560. Deze historisch unieke plek bood bijna vierhonderd jaar onderdak aan wezen en halfwezen. Nu huisvest het verschillende culturele organisaties: de bibliotheek, het weeshuismuseum, de volksuniversiteit en het Weescafé. De kapel van Het Weeshuis is het bescheiden maar bijzondere onderkomen van cultureel ondernemer Lepke. De eigenaar van Lepke, Henriett Somlai, organiseert er kleine exposities en kapelconcerten. Het eerstvolgende concert is op zondag 24 september om 11.00 uur met Annemieke IJzerman op harp.

Annemieke IJzerman geeft solorecitals waarin ze de pedaalharp als veelzijdig solo-instrument laat horen. Dit wordt een heel bijzonder soloconcert, namelijk de eerste die ze zal spelen op haar nieuwe Lyon & Healy style 23 black/bronze pedaalharp. Ze speelt muziek van barok tot impressionisme tot modern. In 2011 maakte ze haar eerste CD: ‘La Boîte à Musique’ met Franse impressionistische en romantische muziek uit het fin de siècle. Annemieke soleerde in binnen- en buitenland met orkest in harpconcerten van Pierné, Mozart (fluit-harpconcert), Brandon, Händel, en de bekende “Danse Sacrée et Danse Profane” van Debussy met diverse orkesten. Kortom, een unieke kans om kennis te maken met deze talentvolle harpiste. Het programma start om 11.00 uur met een kopje koffie of thee met iets lekkers in het Weescafé. Daarna kan het publiek de kapel betreden, die wordt omgetoverd tot een intieme concertzaal. De muziek start om 11.30 uur en duurt tot ongeveer 12.15 uur. Entree 17,50 euro inclusief koffie/thee/lekkers. Reserveren is sterk aanbevolen via henriett@lepke.nl of 06-14380518.