Muziek en Kunst in het Parijs van het impressionisme

In opdracht van de Koninklijke BDU – dd. 26 november 2014

Een bijzondere reis naar het negentiende-eeuwse Parijs door de ogen van het meisje uit Zaltbommel, Suzanne Leenhoff. Dat belooft het boek Madame Manet, uitgegeven in eigen beheer door de Culemborgse kunsthistoricus Ton van Kempen en theatermaakster Nicoline van de Beek. Madame Manet ligt vanaf 8 december in de boekhandel, maar Culemborgers kunnen het al op 5 december ophalen in Theater de Blauwe Schuur.

,,Ons boek is gebaseerd op een verhaal in Zaltbommel. Frans Liszt zou over de Waal hebben gevaren en de stoomboot hebben laten aanleggen vanwege de prachtige muziek van het carillon dat hij in de verte hoorde. Tijdens een ontmoeting met de beiaardier maakte hij kennis met diens dochter, Suzanne Leenhoff. Hij beluisterde haar pianospel en steunde haar om naar Parijs te gaan om te studeren. Zo kwam het meisje uit Zaltbommel in Parijs terecht, en trouwde later met de bekende schilder Eduard Manet.”

Van Kempen en Van de Beek vonden het verhaal zo bijzonder dat ze het gestalte wilden geven in een historische theatervoorstelling. Ze startten een onderzoek en gingen naar Parijs, bezochten musea, onderzochten archieven en maakten een verhalende voorstelling met live pianomuziek. ,,Ik ontdekte dat Suzanne twee keer auditie heeft gedaan op het conservatorium, maar is afgewezen. De stap naar de top heeft ze nooit gehaald. Ze bleef wel in Parijs en verdiende haar geld als pianojuffrouw. Zo leerde ze Manet kennen”, vertelt Van Kempen. ,,Tijdens het onderzoek zijn we veel te weten gekomen over het verhaal van Suzanne en de tijdgeest waarin ze leefde, het fascinerende en spraakmakende Parijs van de impressionisten. We vatten een nieuw plan op: het schrijven van een historische roman”, voegt Van de Beek toe.

En zo is het boek Madame Manet geboren met een hardcover en 352 bladzijdes vol verhalen, illustraties en foto’s met vele historische feiten. ,,Wij zijn geïnspireerd door J. Bernlef, die een fictief interview schreef met de schilder Morandi. Zo bedachten we een journalist die we een treinkaartje naar Parijs in 1905 gaven. Hij brengt zeventien middagen achtereen een bezoek aan de dan 76-jarige Suzanne en stelt haar vragen uit het verleden. Marie, de dienstbode die 30 jaar haar eigen herinneringen heeft opgebouwd, luistert de verhalen af en reflecteert vanuit haar oogpunt op de gebeurtenissen”, licht Van de Beek verder toe. “Het boek is in een gespreksvorm geschreven in de tegenwoordige tijd, waardoor prettig leesbaar. De vormgeving is verzorgd door Hans Bassa, specialist in boeken en letters.”

Beurs van Bijzondere Uitgevers 
Dat het boek een bijzondere uitgave is, bewijst het feit dat de schrijvers uitgenodigd zijn voor de Beurs van Bijzondere Uitgevers op zondag 7 december in Paradiso Amsterdam. Ook op die dag is er een interview met Van Kempen te horen in het programma OVT op Radio 1. ,,Wat ons boek ook bijzonder maakt, is de vraag: wat is er met de onafgemaakte schetsen en doeken van Manet gebeurd na zijn overlijden? Zijn wens was om ze te laten vernietigen, maar Suzanne heeft andere keuzes gemaakt. Waarom? En welke? Daar richten we ons licht op. De lezer sluit het uitgelezen boek met het gevoel dat hij in gedachten een reis naar Parijs heeft gemaakt en dat hij dan met enige spijt Parijs weer los moet laten.”

Meer informatie: www.madamemanet.nl