Het Weeshuis als inspiratiebron | Thea Zweerink maakt nieuw werk als Artist is Residence

Dit interview is gemakt in opdracht van de Koninklijke BDU & verscheen op 9 november 2016 in de Culemborgse Courant.

In de maand oktober nam kunstenares Thea Zweerink haar intrek in het knusse atelier op Werk aan het Spoel. Als Artist in Residence verruilde ze haar werk- en woonplek in Varsseveld voor een verblijf van vijf dagen per week aan de dijk in Culemborg. Deze stad is haar niet vreemd. Zweerink nam in 2014 deel aan het kunstfestival LekArt en exposeerde haar werk in de kapel van het Weeshuis. Die historische plek, in het eerste nieuwgebouwde weeshuis van Nederland uit 1560, liet haar niet helemaal los. Dit jaar kwam ze terug om nieuw werk te maken. Ze liet zich daarbij inspireren door het leven van de weeskinderen.

Stilstaan en gedenken vormen een rode draad in het werk van Thea Zweerink. Tijdens LekArt in 2014 exposeerde ze grote portretten van burgers die omkwamen bij de slag om Arnhem. De kunstenares verdiept zich altijd goed in het onderwerp en haalt de essentie naar boven. Die zie je terug in haar portretten. “Ik werk graag in rust en stilte,” vertelt Thea Zweerink. “En het bijzondere is, dat mensen vaak ook letterlijk stil worden van mijn werk.” Werk aan het Spoel was dan ook een uitstekende verblijfplaats voor haar, omringd door de natuur. Met veel concentratie werkte ze daar aan schilderijen op doek en tekeningen op tule. “Van Jesse Krol, medewerker van het Elisabeth Weeshuis Museum, kreeg ik foto’s van weeskinderen toegestuurd en informatie hoe ik online archiefstukken kon inzien. Natuurlijk was ik zelf ook een paar keer in het weeshuismuseum geweest en liet me rondleiden en informeren door de enthousiaste museummedewerkers.” Zweerink ging aan de slag met de voor haar vertrouwde materialen. Haar doel was om ook nieuw ruimtelijk werk te maken. Ze koos voor twee sporen, schilderen op doek en werken met tule. Gaandeweg kwam ze tot de ontdekking dat door combinatie van de twee een bijzondere gelaagdheid ontstaat. Ze experimenteerde met papier, doek, tule, gaas en bracht zo letterlijk en figuurlijk diepgang in haar werk. Zweerink: “Het gaat mij er niet om dat het moet kloppen. Mijn werk hoeft niet perse realistisch te zijn. Ik wil meer een gevoel oproepen. Dit werk is heel intens, ook vanwege het onderwerp weeskinderen. Als Artist in Residence ga je ermee naar bed en sta je ermee op.” Ze is tevreden met het resultaat dat ze in de maanden november, december en januari exposeert in Galerie Bibliotheek Zelhem. Volgend voorjaar komt ze terug naar Culemborg en toont ze haar speciaal gemaakte ruimtelijke werk in de kapel van het Weeshuis. Liefhebbers van het werk van Thea Zweerink kunnen eerder al een voorproefje krijgen, want vanaf 12 november hangen al enkele werken van Zweerink in de weeshuiskapel.