Geheim van het licht

In opdracht van de Koninklijke BDU | geplaatst op 18 maart 2015 in de Culemborgse Courant.

Het spel van licht en donker is vaak een onderwerp van vakfotografen. Maar ook in schilderkunst heeft licht een belangrijke rol bij het uiteindelijke resultaat. Hoe werkt licht voor een kunstschilder? Portretschilder Sylvia van Opstall wilde als kind al het geheim ontdekken van licht op het doek. Met succes. Van Opstall schildert portretten met karakter, ze won in 2012 met het portret van Job Cohen een prijs in het televisieprogramma ‘Sterren op het doek’.

Sylvia van Opstall kende in de vroegere jaren een onrustig bestaan. Haar vader vervulde diverse topfuncties met als gevolg vaak te moeten verhuizen. ,,Ik heb nergens echt goed kunnen aarden, maar nu ik sinds 2009 in Culemborg woon, wil ik hier wel mijn eigen thuis creëren.” Spelen met verbeelding is Van Opstall met de paplepel ingegoten. Haar moeder was poppenkastspeler en leerde haar van niets iets maken. ,,We draaiden vroeger veel langspeelplaten met sprookjes. Ik lag dan languit op de bank en had genoeg aan een stem om een hele fantasiewereld voor me te kunnen zien.” Ook haar oma had een belangrijke stempel gedrukt op de ontwikkeling van de jonge Van Opstall. Ze nam haar mee naar musea en wees haar op iets heel bijzonders: het licht. ,,Mijn oma liet me zien dat een witte kraag op een schilderij helemaal niet wit is, maar uit diverse kleuren bestaat. Dat vond ik spannend, dat was magie! En toen ik voor het eerst De Nachtwacht van Rembrandt zag, besloot ik dat ik wilde weten hoe dat zit.” Via een omweg van studies op het gebied van kostuum- en decorontwerp en een eigen bedrijf met special effects voor film, belandde Van Opstall bij een meester die haar de technieken van de Oude Meesters leerde. ,,Ik voelde me zo rijk. Inmiddels is de kennis al jaren geïntegreerd en kan ik de volgende stap maken: mijn eigen stijl ontwikkelen.”

Sterren op het doek

In 2012 trok Van Opstall de stoute schoenen aan door zich aan te melden bij het programma ‘Sterren op het doek’. ,,Brutalen hebben de halve wereld, zei mijn moeder ooit…. Ze zei dat niet voor niets, zo bleek. Toen ik won, was de impact niet in te schatten en liep ik bovendien maandenlang met een glimlach op mijn gezicht.” De portretten van Van Opstall kenmerken zich door levendigheid en karakter. Door subtiele details en energie. Ook schildert Sylvia interieurs en grote opdrachten in samenwerking met bedrijven en musea. Meer informatie www.sylviavanopstall.nl.